Es preveu un modest augment de la producció mundial de blat
17.03.2025
La FAO publicava, a l'inici de març, el seu últim informe sobre l'oferta i la demanda de cereals, en què pronostica una producció mundial de blat el 2025 de 796 milions de tones, fet que suposa un modest increment de prop de l'1 per cent respecte a l'any anterior.
La previsió se sustenta en els augments de producció previstos a la Unió Europea, en particular a França i Alemanya, on s'espera un increment de les sembres de blat tou. Tot i això, problemes com la sequera a Europa de l'Est i l'excés de pluges a les regions occidentals podrien afectar la millora dels rendiments.
D'altra banda, als Estats Units es preveu un augment de la superfície sembrada de blat, tot i que els rendiments podrien disminuir lleugerament a causa de les condicions de sequera que afecten els cultius d'hivern.
Es preveu que la producció d'arròs arribi a la xifra rècord de 543 milions de tones (en equivalent mòlt) el 2024/25, impulsada per les bones perspectives de collita a l'Índia i les condicions favorables de cultiu a Cambodja i Myanmar.
La utilització mundial de cereals per a la campanya comercial 2024/25 es preveu a 2.867 milions de tones, un 1% més que l'any anterior, impulsada per un consum rècord d'arròs. Es preveu que la utilització de blat es mantingui estable, ja que un lleuger descens del consum alimentari es compensa amb un augment de l'ús industrial, sobretot a la Xina.
Finalment, la FAO preveu un descens de l'1,9% a les reserves mundials de cereals, amb unes existències finals per al 2025 de 869,3 milions de tones, amb unes reserves més grans a la Federació Russa i Ucraïna que es veuran compensades per reduccions en altres països. Es preveu que la relació entre les existències mundials i la seva utilització descendeixi al 29,9%, cosa que indica encara un subministrament folgat.
A més, la FAO ha revisat la previsió per al comerç mundial de cereals a 484,2 milions de tones, un 5,6% menys que la temporada anterior, a causa del canvi en la dinàmica de les exportacions.
Jesús Domingo Martínez
|