La producció de llet augmenta lleugerament
10.06.2024
El passat dia 4 era notícia que els lliuraments de llet a la UE havien augmentat un 0,6% al març. La situació per països ha estat diversa. A Polònia es va registrar un augment del 4%, mentre que a Bèlgica, Alemanya i França es va produir un lleuger creixement. A Espanya, pràcticament es van mantenir estables (+0,4%). Per contra, es va registrar un fort descens a Irlanda (-6%). A Holanda, les entregues es van reduir en un 1,4%. En conjunt, el subministrament de llet de la UE va augmentar un 1,2% el primer trimestre del 2024.
Als principals països exportadors de lactis a nivell mundial, la tendència va ser predominantment negativa al març. Va continuar la caiguda als EUA (-1%), Argentina (-14%) i Nova Zelanda (-3%). L'oferta de llet a l'Uruguai també va disminuir lleugerament després del fort creixement dels mesos anteriors. D'altra banda, la producció de llet australiana va continuar augmentant (+3%). El volum agregat produït pels principals exportadors de lactis (inclosa la UE) va ser en conjunt un 0,6% (450 milions de kg) superior el primer trimestre del 2024 que el primer trimestre del 2023.
Per la seva banda, la cotització de la mantega ha mostrat una forta fluctuació els primers cinc mesos del 2024. Fins fa poc no es va superar el límit màxim de 600 €, perquè els compradors van abandonar quan es va assolir aquest nivell de preus. Aquest panorama va canviar a la segona quinzena de maig i els operadors es van disposar a comprar a preus més alts, perquè es van adonar que l'oferta de mantega fresca estava creixent menys del que s'esperava, segons la interprofessió làctia holandesa.
La cotització de la llet desnatada en pols ha mostrat un panorama una mica menys erràtic que la de la mantega els últims mesos. No obstant això, hi ha fluctuacions de preus, cosa que es deu principalment a la imprevisibilitat per part de la demanda. Els preus de la llet desnatada en pols també van augmentar la segona quinzena de maig, però menys que els de la mantega. Amb els nivells creixents, més venedors es van tornar actius al mercat, mentre que la demanda encara estava endarrerida. Tot això ens porta a signar que la producció mundial de llet augmenta lleugerament.
Jesús Domingo Martínez
|