Descens de la producció espanyola de cereals
01.06.2026
A la campanya cerealícola 2026, es preveu que la producció espanyola de cereals arribarà a 20,5 milions de tones, cosa que suposa un descens del 22,83% respecte a l'anterior, això és degut a les dificultats de sembra per les pluges i al clima irregular que hem patit durant la temporada
Els primers aforaments difosos assenyalen que, malgrat el descens, la producció prevista se situa en un nivell mitjà respecte a campanyes anteriors, encara que la seva evolució final dependrà de les condicions meteorològiques de les properes setmanes.
“Les abundants precipitacions registrades durant la sembra van dificultar les tasques en algunes zones productores i, posteriorment, les altes temperatures i la irregularitat de les pluges en fases avançades del cicle han afectat de manera desigual els cultius a les principals regions cerealícoles.
Dins dels cultius, el comportament dels cereals d'hivern (blat o ordi) ha registrat el major ajustament productiu, amb una collita estimada de 16,8 milions de tones, fet que suposa una reducció propera als sis milions de tones.
S'estima una producció del blat tou de 6,5 milions de tones (-25,1%) a causa de les baixades dels rendiments mitjos, que han caigut un 22%.
L'ordi, principal cereal per volum de producció, registraria 7,56 milions de tones, un 26% menys que a la campanya anterior, amb una altra caiguda dels rendiments per hectàrea del 22%.
El blat dur, a causa de la reducció de superfície i de la caiguda dels rendiments, arribaria a 498.135 tones (-26%). De civada s'espera una producció de 1,17 milions de tones (-34,5%).
La collita de triticale i altres cereals arribaria a les 828.710 tones, amb una caiguda del 15%.
Del grup de cereals de primavera, pel que fa al blat de moro, es preveu una producció de 3,7 milions de tones, fet que suposa una baixada del 4,8% respecte a la campanya anterior.
Es reflecteixen una campanya marcada per una pèrdua de potencial productiu lligada principalment a la reducció dels rendiments, especialment als cereals més sensibles a l'estrès hídric i tèrmic.
Jesús Domingo Martínez
|