La indústria alimentària marca rècord en exportacions
13.05.2025
L'Informe Econòmic Anual de FIAB, presentat a Madrid amb el suport del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, reflecteix com la indústria espanyola d'alimentació ha consolidat el seu paper estratègic a l'economia nacional durant el 2024, resistint el impacte de la inflació, els conflictes geopolítics i la inestabilitat dels mercats.
La producció real del sector va assolir els 162.378M€, amb un creixement del 0,7%, també va créixer el Valor Afegit Brut (VAB), que es va elevar un 4,5% fins als 35.074M€, consolidant aquesta indústria com la principal branca del sector manufacturer, amb un pes del 2,4% sobre el PIB nacional i del 15,5 % sobre la industria total.
Tot i això el FIAB adverteix de les amenaces que persisteixen per al sector, com l'encariment energètic, la guerra aranzelària i l'auge del proteccionisme. La despesa mitjana per persona va ser de 1.609 €, un 1,4% més.
D'altra banda, el comerç exterior va tornar a ser un dels pilars del sector. El 2024, les exportacions de productes alimentaris van assolir els 51.092 M€, un 7,2 % més que el 2023, i van marcar la millor dada històrica. També es va incrementar el volum exportat en un 1,5 %, fet que torna al sector als ritmes previs a la pandèmia. El saldo comercial va créixer un 16,9 % fins als 16.090 M€, de manera que s'encadenen 17 anys de superàvit.
Els productes més exportats van ser:
Carn i elaborats carnis
Fruites i hortalisses en conserva
Oli d'oliva
Peix i marisc processat
Vi
Productes de confiteria i fleca
Lactis i pastes alimentàries
FIAB subratlla la necessitat de garantir un marc internacional estable, avançar en acords comercials com el de Mercosur i altres en negociació (Índia, Tailàndia, Singapur, etc.), i protegir les pimes alimentàries, que representen el 96% del sector i són presents al 70% del territori nacional.
Jesús Domingo Martínez
12.05.2025
|