Més del 90% utilitzen varietats GM als EUA
27.01.2025
El Departament d'Agricultura dels Estats Units (USDA) ha publicat una actualització sobre l'adopció de llavors genèticament modificades (GE) als principals cultius del país. Segons les dades, més del 90% dels cultius de blat de moro, cotó i soja als EUA utilitzen varietats genèticament modificades, consolidant la seva posició com una eina clau a l'agricultura moderna.
Les llavors genèticament modificades van ser introduïdes comercialment el 1996 i la seva adopció ha crescut de manera constant des de llavors. El 2024, la majoria dels cultivadors principals als EUA ja feien servir varietats GE. Aquestes llavors inclouen característiques com la tolerància a herbicides (HT), resistència a insectes (Bt) i varietats apilades que combinen tots dos trets.
La soja HT va assolir el 2024 un rècord històric amb un 96% d'adopció, superant el 94% registrat des del 2014. En el cas del cotó HT, l'adopció va augmentar del 10% el 1997 al 93% el 2024. El blat de moro HT, que inicialment va tenir una adopció més lenta, va aconseguir el 90% de les hectàrees sembrades el 2024.
Recordeu que els cultius HT permeten l'ús d'herbicides d'ampli espectre com el glifosat, glufosinat i dicamba, facilitant un control de males herbes més efectiu per als agricultors.
Pel que fa al blat de moro Bt, que conté gens del Bacillus thuringiensis per produir proteïnes insecticides, va passar d'una adopció del 8% el 1997 al 86% el 2024. L'expansió s'ha vist impulsada per noves varietats resistents a plagues com el cuc de l'arrel del blat de moro i el cuc de la panotxa.
En el cas del cotó Bt, l'adopció va créixer del 15% el 1997 al 90% el 2024, ajudant a controlar plagues com el cuc rosat del capoll i el cuc del tabac.
L'adopció d'aquests cultius pot fluctuar depenent de la incidència de plagues, però la disponibilitat de varietats millorades n'ha afavorit el creixement sostingut.
En els darrers anys, les varietats apilades, que combinen trets HT i Bt, han mostrat un notable augment en la seva adopció.
Les varietats genèticament modificades no només dominen els principals cultius del país, sinó que també s'han començat a expandir a altres com l'userda (alfalf), la remolatxa sucrera i el canola. Aquest avenç subratlla la importància de la biotecnologia en el futur de l¡agricultura sostenible i la seguretat alimentària.
Jesús Domingo Martínez
|