
|
|

|

|

|

|
Notícies
|

|

|

|

|
|
Infollotja
|

|
|

|

|
Setmanalment trobarà en aquest butlletí informatiu, la informació de les tendències, els preus fixats i les notícies d'interès pel sector. |
|

|
registri's ara »
|

|
|

|
Boscos afectats per sequera el 2023, rècord històric
27.05.2024
L'any 2023 ha marcat un rècord històric a la quantitat de boscos afectats per la sequera a Catalunya. La sequera acumulada ha afectat 66.500 hectàrees, duplicant les 33.000 hectàrees afectades el 2022. Les comarques del nord de Catalunya, especialment les de Girona, estan sent les més afectades.
Les comarques més afectades han estat Selva, Baix Empordà, Alt Empordà, Gironès i Osona. Aquest any, a diferència d'altres, s'ha observat un augment notable en el decaïment de les coníferes, especialment en els pins vermells (pi roig).
Aquests resultats demostren que, encara que sovint ens preocupem pels incendis forestals, hauríem d'estar igualment preocupats per la mort dels boscos a causa de la sequera i la calor. Actualment, hi ha 66.500 hectàrees afectades per la sequera, mentre que la superfície forestal cremada els últims 10 anys només suma unes 22.000 hectàrees.
Aquests dies ens han recordat el projecte DEBOSCAT, que es va crear per monitoritzar els episodis de sequera als boscos catalans i obtenir sèries llargues sobre la seva evolució. Després d'un mínim històric el 2020, l'afectació va augmentar el 2021 i el 2022, arribant al punt més alt el 2023. Aproximadament la meitat dels boscos afectats ja havien mostrat signes de decaïment el 2022, i en un 60% dels casos, aquests boscos han empitjorat o mostrat noves afectacions el 2023.
El 2023, el Baix Empordà va registrar 9.230 hectàrees noves afectades, seguit de la Selva amb 4.650 hectàrees, el Gironès amb 3.320 hectàrees i Osona amb 2.265 hectàrees. Aquests valors superen amb escreix els anys anteriors. Si sumem les noves afectacions amb les antigues del 2022, les comarques més afectades són Baix Empordà i Selva, cadascuna amb prop de 10.000 hectàrees afectades. Altres comarques amb afectacions significatives inclouen Osona, Noguera, Pallars Jussà, Gironès i Berguedà.
Jesús Domingo Martínez
|
|

|